Recension av American Jesus Book One: Chosen

American Jesus Book One: Chosen

På en av mina många rundor till Seriemagasinet här i Malmö så blev jag tipsad av ägaren att läsa American Jesus. Jag har haft American Jesus i tankarna ganska länge eftersom den är skriven av Mark Millar, min just nu största favorit bland världens serieskapare. Så när comicbook guy tipsade om den så köpte jag den.  Såklart.

American Jesus handlar om en helt vanlig 12 årig kille vid namn Jodie som älskar att hänga med sina polare eller läsa X-Men. En dag dag överlever han en hemsk olycka utan en ända skråma. Och helt plötsligt börjar flera mirakel hända i byn och folk frågar sig, är det frälsaren som kommit för att befria sitt folk?

För det första vill jag som vanligt geniförklara Mark Miller. Fan vad bra han är. American Jesus är återigen en fullträff från honom. Som en religionslärarstudent så älskar jag den religiösa undertonerna och referenserna till bibeln. Serien är härligt kritiskt mot både kristendomen och USA som nation. Manuset är grymt och Peter Gross bilder är perfekta till. Detta är en serie som jag i vanliga fall inte uppskattar. Jag vill ha superhjältar och våld, helst i rejäla doser. Men jag älskar detta. Fullt betyg 6 av 6.

American Jesus Book One: Chosen

Manus: Mark Millar

Bild: Peter Gross

Betyg: 6

Av:Cristian

~ av masterbetty på januari 18, 2010.

Kommentera

 
