Recension av Sherlock Holmes.

Sherlock Holmes

Det fanns en del anledningar att se Sherlock Holmes. Robert Downey Jr, Jude Law, Rachel McAdams och att karaktärerna Holmes och Dr Watson är sjukt coola. Dock fanns det lite orosmoment. Trailern såg mer ut som en actionfilm än en deckare och det fallet att Guy Ritchie, som efter Snatch befunnit sig i en sjuk formsvacka stod för regin. Fast först, lite kort om filmen.

Filmen börjar med att Sherlock och Watson stoppar den onde Lord Blackwood från att ritualmörda en ung kvinna. Lord Blackwood avrättas men bara några dagar senare har han återuppstått och nu hotas hela världen av hans planer på en ny värld. Och det är upp till Sherlock Holmes och Watson att stoppa honom.

Jag hade verkligen lite hopp till denna film. Jag hade fått höra att den skulle vara bra. Som jag även nämt tidigare har filmen grymma skådespelare. Och dem levererar faktist. Robert Downey Jr och Jude Law är riktigt bra. Jag hade inte kunnat se några andra i rollerna. Mark Strong är riktigt bra som den onde Lord Blackwood. Men där slutar det positiva (förrutom Rachel McAdams, som var grymt snygg). Resten var bara plågsam att ta sig igenom. Handlingen var löjlig. Klippningen var som, ja en Guy Ritchie film. Fast det funkade inte alls i denna filmen. Fightscenerna var, ganska dumma. Förutom en boxningsscen som jag faktist gillade. Det värsta med filmen var att slutet öppnade för en uppföljare. Gud hjälpe oss.

Jag tycker det är synd att jag inte gillar filmen. För Guy Ritchie, som gjort två helt fantastiska filmer i Snatch och Lock Stock förtjänar en att få göra en bra film efter dem tre senaste katastroferna han gjort. Det ser ut som jag får vänta på en film i Snatch klass lite till. Mitt betyg till Sherlock Holmes blir 2 av 6. Den skulle fått sämre om inte skådespelarna varit så bra som dem var. Gör om Guy Ritchie.

Sherlock Holmes (2009)

Regi: Guy Ritchie

Manus: Michael Robert Johnson mfl