Recension av Bodycount

Bodycount

Helvete, detta är en helt fantastisk serie.
Men innan jag går händelserna i förväg. Först en kort presentation av handlingen. Rafael och hans bästa kompis Casey Jones (ni vet snubben med hockeymask och golfklubbor) fastnar mitt i en vild jakt mellan en lönnmördare heter Midnight och hennes tidigare arbetsgivare.
Vi får inte mycket av backstory till Raphael och CJ, vi förväntas veta vilka de är. Vi får dock en kort backstory till varför Midnight är jagad av maffian. Men handlingen är inte det viktigaste i denna serien.

För ungefär sex år sedan fick jag tag på nummer 3 av 4 av Bodycount. Och jag älskade den. När jag sedan äntligen hittade en samlingsvolym i en svensk seriebutik var jag bara tvungen att köpa den.
Och shit jag blev inte besviken, den är något av det våldsammaste jag någonsin läst.

För att vara så ger handlingen dig inte mycket att tänka på. Den är inte djup eller full av vändningar. Berättelsen är mycket enkel.
Det är bara CJ, Raphael och Midnight som går från punkt A till punkt B och dödar varenda jävel som kommer i deras väg.
Kevin Eastmans avsikt med Bodycount var inte att göra en ny Watchmen, det var för att fylla 100 sidor med hans favorit TMNT karaktärer och med så mycket förödelse, mord, explosioner, inälvor och avhuggna huvuden som möjligt. Tänk på Bodyvount som samtliga äldre John Woo filmer och Shoot em up gånger tusen. Då får ni en bra bild av serien.

När jag först läste serien tyckte jag att det såg ut som en efterbliven 4 åring hade ritat den, det är lite Sloopy på vissa ställen. Men efter en andra läsningen hittade jag små roliga detaljer i den som verkligen är häftiga och jag började gilla stilen den är ritad i. Jag tycker att stilen gör det enklare att ta till sig allt våld i serien.
För fy fan, Simon Bisley kan rita våld. Serien är intensiv och blodigt som fan. Kroppsdelar flyger över sidorna. Och det är jävligt häftigt. För vem tycker inte om non stop action?

Som ni kanske märker älskar jag Bodycount. Inte för att det är ett mästerverk, långt därifrån. Men eftersom det ger mig vad jag vill ha, mina favorit karaktär från TMNT, en massa härligt våld och floder av blod. Ibland behöver jag en liten paus från dem serierna med ganska djup handling som jag läser, då ä Bodycount perfekt.

Bodycount

Manus: Kevin Eastman

Bild: Simon Bisley

Betyg:6av6

/Crille

~ av masterbetty på januari 20, 2010.

Kommentera

 
