Fredagslistan: Serietecknare

Nördar gillar att göra listor. Jag älskar att göra listor. Framöver kommer jag och Jocke att presentera en lista varje fredag där vi listar allt från våra personliga favoriter bland Star Wars karaktärer till sexigaste superhjältinnor. Vi kommer turas om och jag kommer börja med min lista på mina 5 favorit serietecknare. Enjoy.

Plats Fem – Herb Trimpe

Herb Trimpe förtjänar en plats på listan på rent nostalgiska grunder. Trimpe var tecknare i de första Hulken serierna jag älskade som liten. Han är också den tecknare som först ritade Wolverine(det var dock John Romita sr som gjorde skapade första designen på Wolverine).

Plats Fyra – Steve McNiven

Old Man Logan var kanske inte den bästa serien jag läst. Men den är riktigt snyggt ritad. Det räddar serien lite. Det har Mark Millar att tacka Steve McNiven. Jag gillar också hans jobb i Civil War. Jag tror att McNiven kommer bli riktigt stor, speciellt om han fortsätter sammarbetet med Mark Millar. Hans nästa projekt är Nemesis som är skriven av Mark Millar.

Plats Tre – John Romita Jr.

World War Hulk, Kick-Ass och Daredevil: The man Without fear. Behöver jag säga mer? Romita Jr har varit tecknare till tre av dem bästa serierna dem senaste åren. Det är mycket tack vare hans coola teckningar som jag gillar dessa serier så mycket. Speciellt gillar jag den extremt blodiga men ändå härliga våld han ritat i Kick-Ass.

Plats Två – Alex Ross

Jag var länge en Marvel fan-boy. Fram tills den dag jag läste JLA: Kingdome Come. Den är helt fantastiskt ritad. När jag sedan läste JLA: Justice var jag fast. Både till DC Comics och Alex Ross teckningar.

Plats Ett – Frank Miller

Frank Miller är inte bara en grym manusförfattare utan en riktigt grym tecknare också. Det ser man verkligen i Sin City. Utan Millers noir stil hade nog inte Sin City blivit en så grym serie som den är.

/Crille

~ av masterbetty på januari 22, 2010.

Kommentera

 
