Recension Silver Surfer: Requiem

Silver Surfer Requiem

Jag har läst Marvels serier i snart 18 år. Under dessa 18 år har det funnits en hjälte jag alltid viljat läsa mer om och det är Silver Surfer. Svensk serieutbud är värdelös och jag har bara stött på honom i några få nummer på svenska. För någon vecka sedan blev jag tipsad av min amerikanska polare Corey om Silver Surfer Requiem som skulle vara fantastisk. När jag sedan hittade den på rea i en seriebutik i Köpenhamn var jag tvungen att slå till.

SS: Requiem handlar som sagt om Silver Surfer, den före detta härolden till Galactacus, planetslukaren(låter så jävla dumt på svenska) och hans sista resa. Den tar honom från hans favortiplanet jorden där han besöker många av sina bästa superhjälte vänner till hans hemplanet Zenn-La och sista vilan hos sin älskade fru. Och vilken underbar resa det är.

Jag har sällan läst en serie som väckt sådana härliga känslor i mig. Man verkligen känner smärtan i alla Silver Surfers vänner när dem säger farväl till sin vän. Det grymma manuset tillsammans med Esad Ribics helt fantastiska bilder gör den här serien till en av dem absolut nästa serierna jag läst, någonsin. När jag var inne på dem sista sidorna var jag nära att gråta några gånger. Silver Surfer: Requiem får utan tvekan högsta betyg av mig, 6 av 6. Det tråkiga är att när jag väl läser en riktigt bra Silver Surfer serie så är det hans sista resa.

Silver Surfer: Requiem

Manus: J. Michael Straczynski

Bild: Esad Ribic

Betyg: 6

/Crille

~ av masterbetty på januari 22, 2010.

Kommentera

 
