Recension av Batman: The Killing Joke

Batman: The Killing Joke

The Killing Joke kretsar kring en av Batmans mest kända antagonister, Jokern. För att bevisa att alla kan bli galen när dem har en dålig dags så kidnappar han polischef Gordon och utsätter honom för all sorts psykisk tortyr. Jokerns sätt att försöka göra Gordon galen är riktigt sjuk. Under berättelsen gång får man även tillbakablickar som visar Jokerns ursprung. 
Eftersom jag precis börjat läsa DC serier vet jag inte mycket om Batman och hans relation till Jokern. Men jag älskar hur Alan Moore har tagit sig an Jokern och hans historia. Bilden av honom som en fattig man som helt enkelt hade otur i livet och tappade allt är genialisk och visar på ett bra sätt hur ömtåligt livet är. 

Dialogen i serien är riktigt bra, men nu pratar vi om ett manus av Alan Moore han är bra på det han gör. Bollands teckningar är ok, inte dåliga men samtidigt inget att skriva hem till mamma om. The Killing Joke är ganska mörk och personligen föredrar jag det vara mer färgfullt. Men med det sagt jag tycker att det passar lite mörkare tonen passar handlingen ganska perfekt.

Till en början gillade jag inte att serien saknade action. Men eftersom storyn inte drivs av action, utan av den psykologiska kampen mellan Batman och Jokern så gjorde det i slutändan inte så mycket för mig att den saknade action.
Vad jag egentligen inte gillade och vad som till slut sänkte mitt betyg från en perfekt 6 / 6 till 5 / 6 är att historien är allt för kort! Jag ville läsa mer.

Batman: The Killing Joke

Manus: Allan Moore

Bild: Brian Bolland

Betyg: 5

~ av masterbetty på januari 25, 2010.

Kommentera

 
