Film produktion

När jag nu pluggar filmproduktion kan jag likagärna skriva de intressantare delarna jag lär mig och tar del av här. Det lixom hör ihop. För er som inte vet så pluggar jag filmproduktion i Kalifornien. Med kurserna Redigering, Cinematografi, dokumentärsfilmning och Directing for camera. Det sistnämnade är det just nu mest intressantaste och i dagens klass så hade vi två  Fransk/Canadensiska filmmakare. Ricardo Trogi hade gjort denna film. heter 1981 och handlar om hans egna uppväxt.  Alexandre Franchi hade gjort detta mästerverk som ser otroligt snygg och välgjord ut. Även om han endast hade en budget på 400.000dollar.

Det var förbannat intressant att höra deras ideer, deras historia om hur filmskapandet gick till. Vilket ansvar de har och vad som kan gå fel på en inspelningsplats. Vilka knep de tog till för att hålla budgeten nere och ändå få det att se snyggt ut. Att sitta och fråga ut dem om hur deras resa varit var det roligaste på väldigt länge.. och fruktansvärt inspirerande. Det är så enkelt att göra film men ändå så svårt…

~ av supervovven på februari 9, 2010.

Kommentera

 
