Recension av The Losers vol 1 & 2.

The Losers vol 1 & 2

Jag har hört talas om The Losers ett längre tag. Jag har många vänner som läst serien och tyckt den varit bra. Själv har jag inte varit så intresserad om jag ska vara ärlig. Men sedan såg jag den fantastiska trailern till den kommande filmatiseringen och mitt intresse väcktes riktigt ordentligt. Så när jag såg att dem fått in den på seriemagasinet slog jag till direkt.

The Losers är en av C.I.A’s specialstyrkor bestående av 5 man som sysslar med hemliga operationer runt om i världen. Efter att ha blivit förådda av sin handledare Max försvinner dem och tros vara döda. Men så en dag så återuppstår The Losers och den här gången jobbar dem efter sin egen agenda. Dem ska hämnas på Max och få sina liv tillbaka. Till sin hjälp har dem Aisha som också hon vill hämnas på Max.

Efter att ha läst några sidor stod det kalrt för mig att The Losers är riktigt genomtänkt. I fallet med The Losers ser jag det som något negativt. Den är full av militärtermer och förkortningar jag inte förstod. Det gjorde att jag fick stanna upp ett antal gånger och googla en del förkortningar och ord. Ett ganska stort störningsmoment. Jag tyckte också handlingen var lite rörig, det gick väldigt snabbt många gånger och helt plötsligt var man på andra sidan jorden utan större förvarning. Nu låter det som om jag inte gillade The Losers, men det är inte helt sant. Även fast handlingen var komplicerad så var den bra på sina ställen. Speciellt när det kom till actionen. Jag gillade speciellt delen som utspelade i ett Oljerafinaderi. när det kommer till actionen så var det väldigt våldsamt på sina ställen, på ett väldigt snyggt och coolt sätt, ett stort plus.Karaktärerna var också riktigt coola, speciellt snipern Cougar och Aisha. Jag kan inte riktigt säga om jag tyckte bra eller dåligt om bilderna. Ibland var dem riktigt snygga och ibland såg jag inte riktigt vad som hände. Jock, som snubben som tecknat bilderna heter använder sig väldigt mycket av skuggning, på vissa ställen är det snyggt och det passar medan på andra ställen blir det bara fel.

Sammanlagt så får The Losers en 4 i betyg. Jag gillade dem bra delarna mer än jag ogillade det som var dåligt. Jag ser väldigt mycket fram emot att läsa resterande volymer nu när jag är van vid teckningsstilen och språket.

The Losers

Manus: Andy Diggle

Tecknare: Jock