Recension av Kick-Ass

KICK-ASS

Ni som följer min blogg vet att jag är otroligt jävla super pepp inför filmen Kick-Ass. Till stor del beror det på att serien är så otroligt bra. Precis som många andra av de bästa serierna jag läst den senaste tiden så är det Mark Millar som står bakom den.

Kick-Ass handlar om Dave Lizewski, en helt vanlig High-School kille. Hans största intresse är serietidningar och att runka till internetporr och till sin lärarinna. Han har egentligen bara en dröm, att bli en superhjälte. Han köper sig en grön dykardräkt och springer runt på stan om kvällarna. Hans första hjälteingripande går helt åt helvete. Han blir misshandlad och hamnar på sjukhuset. Men Dave ger sig inte och en dag när han räddar en kille från att bli misshandlad av ett gäng blir han filmad. Över en natt blir han en internetkändisen Kick-Ass när filmen läggs ut på Youtube.

Kick-Ass kändisskap blir början på en mängd nya ”superhjältar”. Bland annat Red Mist som blir hans kompanjon. Men de två största, som verkligen tar brottsbekämpningen på allvar är pappa och dottern, Big Daddy och Hit Girl. Tillsammans med Kick-Ass och Red Mist gör de gemensam sak mot stadens maffiasyndikat.

Vem har inte någon gång i sitt liv tänkt på hur det skulle vara att vara en superhjälte?  Jag vet att jag tänkt på det flera gånger, jag gör det faktiskt fortfarande(jag vet jag är konstig). Med Kick-Ass lyckas Mark Millar verkligen hitta jackpott. Handlingen är magnifik, John Romita Jr’s bilder är otroligt snygga, karaktärerna är genomtänkta och riktigt bad ass och våldet är sådär over the top som det ska vara. Igenkännings faktorn är hög för en seriesnörd som mig. På många känns det här som vår historia. Om en serienörd, av en serienörd till serienördar. Kick-Ass är allt vi vill vara.

Det som Millar lyckats bäst med är karaktärerna. Hit-Girl, den 11 åriga flickan som dekapiterar bad guys till höger och vänster med sin Katana och svär som en borstbindare, Big Daddy hennes mordiske pappa, den veke Red Mist som bara vill vara sin far till lags och till sist Kick-Ass. Den mobbade nördkillen som gett sig ut för att hjälpa människor men tar sig vattnet över huvudet och måste hitta sin inre hjälte. Alla dessa kommer vara kultfigurer för en lång tid framåt för oss i serievärlden, speciellt Hit-Girl.

Jag älskar Kick-Ass. Den har allt jag vill ha i en bra serie. Kick-Ass får 6/6 i betyg och hamnar utan tvekan högt upp på listan över mina absolut favoritserier för alla tider. Tack Mark Millar.

KICK-ASS

Manus: Mark Millar