Recension, Superman Red Son

Superman Red Son

Om man säger USA tänker många runt om på jorden på McDonalds, Coca-Cola, Obefogade krig, Hollywood eller Superman. Superman har blivit en amerikansk ikon, trots att han kommer från en annan planet, mest för att många amerikaner säkert inte fattat det. I Superman Red Son har Mark Millar (Ja det skottska geniet, tilllika min stora idol) helt ändrat Supermans historia. Istället för att störta på familjen Kents gård i Kansas så störtar han i en kollektiv bondgård i Ukraina. Så istället för att bli en amerikansk symbol blir han en symbol för Stalins komunistiska regim och senare själv ledare för det Sovjetiska riket. Precis som de vanliga Superman-serierna utspelar sig den huvudsakliga kampen mellan Lex Luthor (USA) och Superman (Sovjet).

Det börjar nog bli tjatigt vid det här laget. Men fan vad Millar är grym. Han gör ett fantastiskt jobb med en karaktärs son är en Amerikansk ikon och helt ändrar dess historia. Det är ett stort tecken på mod. I Red Son blandar Millar en mängd karaktärer från DC universumet som Green Lantern, Bizarro Superman, Wonder Woman, Lex Luthor och Batman(som är en rysk terrorist) med riktiga historiska personer som JFK och Josef Stalin. Och det funkar riktigt bra. Red Son utspelar sig över en 50 års period som börjar på 50-talet och det märks på seriens bilder. När den utspelar sig på 50 talet har den en riktigt cool retrokänsla. Där har Dave Johnson och Kilian Plunkett verkligen gjort ett bra jobb som ger serien en skön känsla. Det bästa med serien är dock att Millar på ett mycket bra sätt lyckats berätta Supermans historia ur en annan synvinkel utan att förvandla den till en propaganda kamp mellan det goda och det onda. Det hade lätt kunnat bli så.Detta är den första serien om Superman som jag läst och alla mina tidigare fördomar om honom är helt väck. Mycket tack vare Mark Millar. Supermna Red Son får 6/6 i betyg av mig. Ett mästerverk.

Superman Red Son

Manus: Mark Millar

Tecknare: Dave Johnson och Kilian Plunkett