Don Rosa

Jag har läst Kalle Anka o CO sen 1990 0ch JA! jag prenumerar fortfarande på den. Även om kvaliteten på tidningen har sjunkit något så otroligt mycket de senaste tio åren så finns det alltid en person som alltid lever upp till sitt namn, Don Rosa. Mannen som enligt mig slår Carl Barks på fingrarna.

Ett av Rosas absolut mästerverk är Joakim von Ankas liv. När man får följa med Joakim från hans unga ålder fram tills han bygger upp sitt imperium och hur han blev den rikaste ankan i världen. Anledningen till varför jag vill hylla denna man är att han till skillnd från så många andra personer som ritar Kalle Anka och hans vänner gett dem djup. Alla hans karaktärer har personligheter, humor och en interigritet som saknas helt hos de flesta andra tecknare.

Under dagen besökte jag Grand Canyon och då när jag tittade ner i dalen fick jag en flashback av ett gammalt avsnitt av Joakim när han är i Amerika och är Cowboy. Jag fick nästan en tår i ögat och bestämde mig att skriva ett inlägg om denna fantastiska karaktär och framför allt om den enda mannen som fått mig gråta till ett Kalle Anka avsnitt. Don Rosa. Det tråkiga är att han för några årsedan drabbades av en ögonsjukdom som gör att han inte kan fortsätta sitt verk. Vilket har gått så långt att han har gått in i en djup depression. Jag saknar honom och hoppas att hans verk kommer inspirerar framtida tecknare att lägga ner tid och energi i sitt arbete.

Läs denna underbara berättelse

/Jovkr (ja jag stavade så med mening)

~ av supervovven på mars 21, 2010.

Ett svar to “Don Rosa”

  1. Jag håller så med. Fabror joakims liv av Rosa är det bästa serien från Disney!

Kommentera

 
