Dum dum dum dum dum dum…

Jag är tillbaka, efter en välbehövlig paus full av pluggande och Red Dead Redemption. I mitt första inlägg efter pausen tänkte jag uppmärksamma att en av mina favoritfilmer genom alla tider Jaws fyllde 35 år igår.

Denna filmen är ensam ansvarig för många sömnlösa nätter under min uppväxt och anledningen till att jag fortfarande blir scared shitless när jag ska bada i hav.

Jaws är inte bara en milstolpe inom skräckfilms genren utan väldigt viktig för hur film ser ut idag. Jaws var den första  filmen som släpptes på wide release i USA och alltså starten på Blockbusterfilmen. Utan Jaws hade heller aldrig storfilmer som Star Wars fått se dagens ljus.

Sist vill jag lägga upp min favoritscen från filmen, som även är en av de bästa filmscener någonsin. Quint USS Indianapolis tal.

Jag tycker alla borde kolla på filmen och ta del av en 35 gammal klassiker som håller än idag.

/Crille

~ av masterbetty på juni 21, 2010.

Kommentera

 
