Filmrecensioner i korthet del 1

Street Fighter: The Legend of Chun-Li

En av mina första kärlekar som liten var Tv-spelskaraktären Chun-Li. Fightern med de otroligt sexiga låren. Jag ville/vill bara ligga mellan dem. Som liten älskade jag Chun-Li. Därför var nyheten om en film som handlade om henne helt underbar. Sen fick jag reda på att Chun-Li skulle spelas av den genomusla skådespelerskan Kristin Kreuk. Usch. Sen fick jag se själva filmen. Helvete. Jag kan utan tvekan säga att Street Fighter: The Legend of Chun-Li är den sämsta filmen jag någonsin sett. Ska man hålla en kurs i hur man inte gör film, så är denna filmen perfekt att visa upp. Den gör fel i varenda punkt. Allt är katastrof. KATASTROF. Manus är hackingt och fullt av clicheér, storyn är under all kritik och skådespelarna spelar över något fruktansvärt. Speciellt Chris Klein, fy fan den pajasen borde aldrig mer få skådespela igen. Grattis Pearl Harbour och The Day after Tomorrow, ni är inte världens sämsta filmer längre.

Betyg: 0 av 6

The Book of Eli

Jag är ett stort fan av postapokalyptiska världar. Filmer som Escape from NY, Planet of the Apes och Mad Max är underbara. Dock är genren full av skräp som I am Legend, Doomsday, Waterworld och Postman. I vilket fack skulle The Book of Eli hamna i? Den första faktiskt. The Book of Eli handlar om en ensam man vid namn Eli som vandrar ett ödelagt USA. Hans mål är att komma till västkusten där en uppgift väntar honom. I sin ägo har han en bok, en bibel som är den sista av sitt slag. På sin väg västerut blir han jagad av en grupp män som vill ha tag i Eli’s bok.

The Book of Eli var en glad överraskning för mig. Storyn var ganska enkel och lite förutsägbar, det är det ända jag tycker var negativt med filmen. Dock ska det påpekas att twisten i slutet var riktigt grym. Filmen hade några riktigt snygga fighting scener som jag verkligen gillade. Bäst var den postapokalyptiska stämningen i filmen som var perfekt och skådespeleriet som var grymt. Men vad hade man väntat sig med skådespelare som Ray Stevenson, Mila Kunis, Gary Oldman och Denzel Washington. The Book of Eli är inte den bästa postapokaliptiska film jag sett, men den är inte på några sätt dålig och jag hade kul när jag såg filmen. Jag rekommendera filmen varmt för en filmkväll med chips och läsk.

Betyg: 4 av 6

Up in the Air

Up in the Air handlar om Ryan Bingham, en ensam man som flyger kors och tvärs över USA. Hans jobb är att sparka anställda åt andra företag. Samtidigt samlar han på flygmil för att nå de 10 miljoner mil han behöver för att bli medlem i en väldigt exklusiv grupp människor. När han på en av sina resor träffar affärskvinnan Alex och samtidigt måste dras med Natalie, en ung nyanställd tjej på hans företag förändras hans ensamma tillvaro för alltid.

Det kan låta som en riktigt tråkig film, men det är det inte. Up in the Air som är regisserad av Jason Reitman (Juno) är faktist en av de bättre filmerna som kommit fram de senaste åren. Filmen håller ett lugnt tempo men man blir ändå aldrig uttråkad. Det kan nog bero mycket på det grymma manuset och de fantastiska skådespelarprestationerna. Ryan Bingham spelas på excellent sätt av George Clooney. Vera Farmiga, Anna Kendrick och Jason Bateman förgyller också filmen med sina underbara skådespelarprestationer. . Jason Reitman berättar en mycket bra historia om en ensam man som till slut inser betydelsen av närhet och en familj. Jag tycker alla måste se denna filmen.

Betyg: 5 av 6

~ av masterbetty på juli 20, 2010.