Filmrecensioner i korthet, del 2

The men who stares at goats

The men who stares at goats är regisserad av Grant Heslov och baserad på en bok av Ron Jonson. Ända sedan jag såg trailern har jag varit otroligt sugen på att se denna filmen. Skådespelarensemblen består av en imponerande lista skådisar som Ewan McGregor, Robert Patrick, Stephen Lang, Jeff Bridges, Kevin Spacy och George Clooney.

Filmen handlar om Bob Wilton, en journalist stationerad i Irak. Där stöter Bob Wilton kanske på sitt livs story,när träffar han på Lyn Cassady, en före detta medlem i New Earth Army, en hemlig grupp inom den amerikanska armen. Tillsammans åker de på en händelserik resa genom Iraks öken där Bob får reda på allt om New Earth Army och vänskap uppstår mellan honom och Lyn.

The men who stares at goats är en otroligt rolig och välgjord film. Ibland är det så med komedier att det ända roliga med dem är det som visas i trailern. Men som tur var stämde det inte i detta fallet. Jag älskade humorn i filmen, den påminde väldigt mycket om den humorn som är så karaktäristisk för en av mina favoriter, bröderna Cohen. Manuset till filmen är väldigt bra skrivet och skådespelarna förvaltar det mycket väl. Det är för övrigt skådespelarnas insats som höjer denna filmen för mig. Jag är ju inget större fan av komedier och brukar därför inte ge dem höga betyg. Men Jeff Bridges och George Clooneys insatser är fantastiska och höjer filmens betyg från en 3 till en stark 4. Gillarn ni bra skådespeleri och humor a la Cohen så borde ni se denna filmen.

Betyg: 4 av 6

Crazy Heart

Walk the Line är en av de bättre filmer jag sett och den bästa biopicen än så länge. Efter att Jeff Bridges, en av mina favoritskådisar vann en Oscar för bästa huvudroll i Crazy Heart så väcktes mitt intresse för filmen.

Efter att ha sett den kan jag säga att jag är otroligt besviken. Visst, Jeff Bridges spelar en nersupen countryartist på dekis med bravur. Men fan alltså, denna filmen var a: otroligt tråkig och b: otroligt förutsägbar. Jag har sällan sett en film så fylld av klyschor än Crazy Heart. Om det finns en manual för hur man gör en film om en fallande stjärna som kravlar sig tillbaka till toppen så har Scott Cooper som skrev och regisserade filmen följt den till punkt och pricka.  Sen att Maggie Gyllenhaal är med i den gör inte saken bättre, jag tål henne inte. Förrutom Jeff Bridges och Robert Duvall insatser finns det inte mycket mer att hämta i denna filmen.

Betyg: 2 av 6

Inception

Ibland händer det att man ser en film som får en att bara stanna upp och tänka efter och säga för sig själv, wow. De filmerna brukar antingen  vara riktigt jävla dåliga eller i fallet med Inception riktigt jävla bra. Vid det här laget känner nog de flesta med ett filmintresse till Chris Nolan. Med fantastiska filmer som Memento, The Prestige och The Dark Knight har han seglat upp som en av vår tids stora regissörer och manusförfattare.

Inception har varit Chris Nolans drömprojekt i 20 år. Det märks, för Inception är otroligt välgjord. Manus är grymt skriven och storyn är invecklad som fan, men ack så fantastisk.

Nolan har också lyckats få tag på en hel hög med fantastiska skådespelare, eller vad sägs om Marion Cottillard, Joseph Gordon-Levitt,  Tom Hardy, Michael Caine, Ellen Page, Ken Watanabe och Leo DiCaprio. Och alla skådespelarna levererar solida insatser.

Jag ska inte gå in på filmens handling, den är för invecklad att gå in på. Men jag kan säga så mycket som att drömmar är av stor betydelse.

Inception är en fantastisk film. Jag kan efter en lång betänketid inte komma på något dåligt med den. Nolan har hittat en perfekt mix av grym action och förvirrande bra handling. Inception är tillsammans med Sin City och Pulp Fiction en av de tre bästa filmer jag någonsin sett. Tack Chris Nolan.

Nu återstår bara frågan,  hur i helvete ska Nolan kunna toppa detta med Batman 3.

Betyg: 6 av 6

Det var tre recensioner för denna gången, nästa gång A-Team, Clash of The Titans och Legion.