Recension Cop Out

Cop Out

Jag är inte ett större fan av buddy-cop genren. De brukar oftast vara ganska ointressanta. Det är i princip bara första Lethal Weapon filmen jag gillar. Men det är inte det enda som enligt talade emot filmen. För första gången regisserar Kevin Smith en film han själv inte skrivit manus till, manus skrivandet som är hans styrka enligt mig. Till sist så spelar Tracy Morgan, en av världens jobbigaste skådespelare en av de två huvudrollerna.

Som jag nämnt så är detta första filmen som Kevin Smith regisserar utan att ha skrivit manus själv. Men det märks inte. Dialogen är full av fucks, motherfucker och referenser till andra filmer, som till exempel Star Wars. Typiskt Kevin Smith.

Cop Out handlar om Jimmy Monroe (Bruce Willis) och Paul Hodges (Tracu Morgan) som varit partners i 9 år. Efter en misslyckad operation blir de avstängda i 30 dagar. För att få ihop pengar till sin dotters bröllop bestämmer sig Jimmy att sälja sitt baseballkort till en samlare. Oturligt nog så blir kortet stulet och Jimmy och Paul ger sig ut på en ganska rolig resa genom New York för att få tillbaka kortet.

Jag måste erkänna att jag blev positivt överaskad av Cop Out. Den har några riktigt roliga scener. Och för en gångs skull så är Tracy Morgan riktigt roligt. Filmen höjdpunkt är en scen där Morgan förhör en kriminell och drar repliker från en massa kända filmer. Sean William Scott har också en riktigt rolig biroll i filmerna. Scenerna med honom och Tracy Morgan tillsammans är asroliga.

Men dock finns det saker som jag störde mig med filmen också. Till exempel val av musik. På vissa ställen var den briljant men mest så var den otroligt dåliga synth musiken bara irriterande och förstörde mest bara upplevelsen av filmen. Sen tycker jag filmen var lite spretig, många saker hände på samma gång och jag tyckte att det förstörde ganska mycket. Det var inte så att det var svårt att hänga med, utan det blev bara för mycket på slutet.

Cop Out är inget mästerverk på några sätt. Den är långt ifrån lika bra som några av Kevin Smiths tidigare filmer som Dogma, Clerks och Zack and Miri. Dock är den riktigt rolig på sina ställen och väl värd att se ifall man gillar komedier och inte förväntar sig ett mästerverk. Det är en rolig film som funkar en fredagskväll med popcorn, läsk och en pizza. se ifall man gillar komedier. Filmen får en stark 3:a i betyg.

Cop Out (2010)

Regi: Kevin Smith

Manus: Rob och Mark Cullen