Recensioner i korthet, del 3

Clash of the Titans

Inför året var Clash of the Titans en av de filmerna jag såg mest fram emot. Den första trailern var fantastisk och att filmen regisserades av Lois Leterrier som sist regisserade The Incredible Hulk talade för filmen.

Clash of the Titans handlar om Perseus en av Zeus många söner som tillsammans med en grupp modiga krigare reser till underjorden för att hitta hemligheten till att besegra Hades havsmonster Kraken.

Filmen har en imponerade lista skådespelare, Persus spelas av Hollywoods nya actionhjälte Sam Worthington, Hades spelas av Ralph Fiennes och Zeus spelas av Liam Neeson. Jason Flemyng, Mads Mikkelsen och Gemma Arterton är också med i filmen.

Tyvärr levde Clash of The Titans inte upp till mina förväntningar. För den var otroligt dålig. Trots alla de begåvade skådespelarna spelades det över genom hela filmen. Filmen berättades väldigt hastigt och kändes stressad på många ställen. Och actionscenerna som såg så otroligt häftiga ut i trailern var otroligt tråkiga och inte alls så coola som i trailern. Det berodde mycket på att filmen var så otroligt dåligt klippt. Den som redigerade denna filmen var antagligen jävligt packad eller så var det en apa som gjorde jobbet. Det blir en svag 1:a i betyg för Clash of the Titans, den största besvikelsen sedan Cloverfield.

Betyg: 1 av 6

A-Team

In 1972 a crack commando unit was sent to prison by a military court for a crime they didn’t commit. These men promptly escaped from a maximum security stockade to the Los Angeles underground. Today, still wanted by the government, they survive as soldiers of fortune. If you have a problem, if no one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team.

Dessa ord är impregnerade i min hjärna. Så fort jag hör titelmelodin till tv-serien tänker jag på dessa orden som sägs i början av varje A-Team avsnitt. För mig är A-Team min barndom. A-Team är och kommer alltid vara min favorit tv-serie. Därför var det med väldigt mycket tveksamhet jag gick till bion för att se filmen. Det finns ju inget värre än när ens gamla hjältar våldtas i remakes och reboots. Men det visade sig att den oron jag hade innan filmen var totalt obefogade. Det var verkligen A-Team som jag såg på bioduken. Det bästa med filmen var hur bra castade filmens skådespelare var. Liam Neeson var perfekt som Hannibal, Bradley Cooper var perfekt som Face, Rampage Jackson var perfekt som B.A och Shalto Copley var perfekt som Murdock.

I filmen precis som i TV-Serien kämpar den före detta kommando gruppen A-Team för att rentvå sitt namn efter att ha blivit ditsatta av en CIA agent för ett brott de inte begått.

I ärlighetens namn har filmen en ganska simpel handling, inget att skriva hem till mamma om egentligen. Men filmen är ändå klockren. För om man har sett tv-serien vet man att den var jävligt cheesy. Det bästa med filmen var att man verkligen fick till känslan från tv-serien och hur fantastisk kemin mellan skådespelarna var. Det var verkligen som att se en uppdaterad version av tv-serien. Actionscenerna i filmen var otroligt välgjorda och sjukt overkliga, men det passade så bra med tonen i filmen att det faktiskt funkade. Det var helt enkelt så over the top att det blev bra.

Som ni förstår så älskade jag filmen, den väckte så många minnen från min barndom och var så otroligt over the top som jag kom ihåg att tv-serien var. Trots att den hade sina brister får filmen en 5:a i betyg. Väl värd att se.

Betyg:5 av 6

Hot Tub Time Machine

Hot Tub Time Machine  är precis som Clash of the Titans ett lysande exempel på hur missvisande en trailer kan vara. När jag först såg trailern till HTTM tänkte jag, ”yay, en ny The Hangover”. Men ack så fel jag hade. HTTM saknade allt som The Hangover hade. De enda roliga scenerna var de få som visades i trailern.

HTTM handlar om fyra vänner som åker iväg tillsammans till hotellet där tre av dem hängde under sin ungdom för att festa och ha kul. Under en vild kväll i en jacuzzi vaknar de upp 1986, jacuzzin visade sig vara en tidsmaskin. När de reser tillbaka i tiden går jacuzzin sönder och innan de kan åka tillbaka i tiden måste de göra samma saker de gjorde 1986 för att inte störa ordningen i tid och rum.

Jag gillar verkligen idén med filmen, men tyvärr är genomförandet katastrofalt dåligt. Det är meningen att filmen ska vara en komedi, men för att vara en komedi skrattade jag väldigt få gånger. Filmen var heller inte så originell, många händelser var helt tagna från Back to the Future. Det enda bra med filmen var Craig Robinson vars karaktär Nick var den enda som var någorlunda rolig i filmen. jag kan inte ge Hot Tub Time Machine mer än en 1:a i betyg. Skit i att se filmen och hyr/köp/ladda ner Back to The Future istället.

Betyg:1 av 6

Legion

Jag går direkt på saken. Legion är totalt värdelös. Som jag ser det finns det absolut ingen anledning att se detta jävla skräpet.

När jag läste på om filmen innan jag såg den så älskade jag storyn. Den kändes väldigt mycket som något en av mina favorit serieförfattare Garth Ennis hade kunnat skriva.

I en diner mitt i ingenstans i Usa blir en grupp människor belägrade av en arme änglar som vill åt servitrisen Charlie som är gravid med barnet som är enda hoppet för mänskligheten. Till sin hjälp har de ärkeängeln Mikael som trotsar guds order och gör allt för att rädda Charlie och samtidigt mänskligheten.

Men fan vad dåligt gjord den är. Skådespelarna suger, storyn känns sjukt krystad och actionscenerna är helt jävla värdelösa. Det är det värsta med, allt annat kan vara dåligt men är actionscenerna bra kan man ändå få ut något av filmen. Men nej här är de helt sönder klippta och man ser mest bara klipp på folk som skjuter. Man kan nästan tro att filmen är gjord av en efterbliven häst. Nej fan den här filmen är värdelös på alla plan. Inte ens en duktig skådis som Paul Bettany kan rädda filmen från betyget 0. Fan, till och med New Moon var bättre än det här. UNDVIK!

Betyg: 0 av 6

Det var fyra recensioner för den här gången, nästa gång blir det I love you Man, Robin Hood och Invictus. Sen dyker det nog upp en längre recension av Predators i nästa vecka.

~ av masterbetty på augusti 3, 2010.