Recension, La Horde

La Horde

Jag är ett stort fan av Zombiefilmer. Jag är även ett stort fan av fransk film. Därför blev jag riktigt intresserad när jag fick höra om den franska zombiefilmen La Horde förra året. När jag sedan fick se den första trailern var jag såld, denna filmen var jag bara tvungen att se.

I La Horde får man följa en grupp poliser som befinner sig i ett nedgånget höghus i ett franskt storstads ghetto. De är ute efter den nigerianske gangstern Adewale och hans gäng. Samtidigt utanför brakar helvetet loss och staden attackeras av människoätande zombies. Fast där inne måste polisen och gangstrarna jobba tillsammans för att ta sig levande ur det zombiefyllda höghuset. Beväpnade till tänderna ger de sig ut på en blodig resa genom ett höghus fullt av blodtörstiga zombies.

Visst låter det som en underbar film? På många sätt påminner La Horde väldigt mycket om Night of the Living Dead. Förutom att båda filmerna utspelar sig i hus så kretsar båda filmernas handling mycket kring hur olika människor måste jobba tillsammans för att överleva. Och precis som Night of the Living Dead hade mycket dold kritik mot hur samhället såg ut i 60-talets USA så  finns det i la Horde mycket kritik mot hur människorna i de franska ghettona behandlas av staten och polisen. Det är det jag tycker är skillnaden på dåliga zombiefilmer och bra. De ska inte bara handla om att döda så många zombies som möjligt utan det ska vara något mer med dem, de ska få en att tänka till.

Det är verkligen typiskt att jag bara för några dagar sedan gjorde en topp 20 lista på mina favorit filmer. För efter att ha sett La Horde måste den uppdateras. För La Horde var en fantastisk film på alla sätt. Storyn var otroligt bra. Den var medryckande och blev aldrig löjlig vilket är lätt hänt med dåliga Zombiefilmer. Skådespeleriet var också av yppersta klass, speciellt Yves Pignot som spelade krigsveteranen René och Jo Prestia (Irreversible) som spelade gangstern Greco. Filmen var också otroligt snygg och stämningsfull. Där har regissörerna Yannick Dahan och Benjamin Rocher verkligen gjort ett bra jobb.

Det bästa med filmen var dock utan tvekan actionscenerna. Det var några stycken som var övergrymma. Speciellt den där Greco fightas med två stycken zombies. Jag tyckte det var riktigt coolt att det var ganska mycket fighting i filmen. Något jag inte sett mycket av i andra zombiefilmer.

Som ni förstår så älskade jag La Horde. Den är övergrym från början till slut och gör sig utan tvekan förtjänt av högsta betyg. Älskar ni Zombiefilm måste ni se La Horde. Ni kommer inte bli besvikna.

La Horde (2009)

Regi: Yannick Dahan och Benjamin Rocher