Recensioner i korthet, del 4

Invictus

Clint Eastwood är en mästare på att göra film. Hans senaste 5 filmer har alla blivit oscarnominerade. Hans senaste film Invictus handlar om hur Nelson Mandela (Morgan Freeman) efter att ha blivit president i Sydafrika jobbar för att ena landet med hjälp av Rugbylandslaget.

Inför hemmavm 95 var det sydafrikanska landslaget ett ganska mediokert lag och rugbyn var de vitas sport och en symbol för den förra apartheitregimen. Men under ledning av lagkaptenen Francois Pienaar spelad av Matt Damon och inspirerade av president Mandela gjorde de något ingen trodde var möjligt, enade landet bakom samma flagga.

Invictus var en helt ok film. Eastwood är en skicklig historieberättare och det märks i filmen. Matt Damon var också bra i filmen. Dock tyckte jag att filmen var lite småtråkig och såklart förutsägbar, den är trots allt baserad på en riktig händelse. Det här är egentligen inte en film som jag föredrar att kolla på och ger den 3:a i betyg. Välgjord men tråkig film.

Betyg: 3 av 6

Upp

Jag är inget större fan av Disneyfilmer. Eller animerade filmer överhuvudtaget. Jag kolla mest bara på dem för att min flickvän gillar dem. Men när jag såg blev jag positivt överaskad. Jag gillade verkligen den. Speciellt inledningen av filmen som var riktigt rörande, jag började nästan gråta av den. Tyvärr är filmen ganska ojämn och blev bara sämre och sämre mot slutet. Iallafall är Upp en väldigt sevärd film och gillar man Disney Pixar så kommer man säkert älska denna filmen. Jag gillade som sagt filmen, men önskar den höll samma klass genom hela filmen.

Betyg: 3 av 6

Robin Hood

Ridley Scotts Robin Hood var verkligen en film som jag såg fram emot. Precis som Clash of the Titans var trailern till filmen övergrym. Men precis som Clash of the Titans sög filmen riktigt mycket. Jag förväntade mig en film om Robin Hood i stil med Robin Hood Price of thieves med Kevin Costner. Men Robin Hood innehöll inte så mycket tjuvande från de rika och givande till de fattiga. Den innehöll det inte alls om jag ska vara ärlig.

Det sämsta med filmen var dock den otroligt dåliga dialogen. Det skulle vara roligt att veta vad manusförfattarna tänkte på när de skrev manuset. Tyvärr gjorde inte filmens skådespelare saken bättre, det var riktigt smärtsamt att se duktiga skådisar som Cate Blanchett och Russel Crowe spela över så otroligt mycket som de gjorde.

Men allt var inte bara skit med Robin Hood. Actionscenerna i filmen var magnifika. De påminde väldigt mycket om två andra Ridley Scott, nämligen Gladiator och Kingdom of Heaven. Det var också kul att se Mark Strong i ännu en bad guy roll. Snacka om type casting. Tyvärr räddar inte detta Robin Hood från ett högt betyg utan det blir bara en 2:a i betyg. Kolla hellre på Gladiator.

Betyg: 2 av 6

~ av masterbetty på augusti 5, 2010.